SELAMAT DATANG KE BLOG INI. SEMOGA ANDA TERHIBUR DENGAN PENULISAN SAYA INI.

28 July 2010

UJIAN TUHAN ( I I I ) - BUKAN PINTA-KU

Agak lama Fitri berada di tepi tasik. Nyamuk sudah pun kenyang menikmati darahnya. Udara dah sebati dengan paru-parunya. Kaki sudah pun terasa semut-semut akibat terlalu lama duduk di atas tanah. Namun bayang-bayang si "Dia" langsung tak kelihatan.

Dikeluarkan telefon bimbitnya dari poket kemeja dan dibukanya aplikasi mesej. Tak syak lagi yang Fitri sudah menunggu hampir sejam. Kalau yang ditunggunya ini cuma pelanggan atau kawan-kawan lelakinya, sudah lama dia tinggalkan. Tapi yang ditunggunya ini ialah "Dia". Tak boleh tidak, kena tunggu juga.

Tiba-tiba kedengaran bunyi mesej masuk.

" Kita tunggu awak di Restoren Merdeka yang tepi tasik tu eh?"

Oh, kenapalah tak beritahu awal-awal tadi.

"Baik-lah!"

Fitri melangkah longlai sambil menampar-nampar punggung seluarnya yang dilekati rumput-rumput kering. Nampak macam susah sangat nak bangun. Barangkali boleh jadi bahan umpatan orang. Dengan susuk tubuh yang agak gempal, nampak kelakar jika dia berkelakuan sebegitu. Jadi, dia cuba bertindak seminima mungkin agak tiada yang perasan.

Dari jauh Fitri nampak "Dia" duduk di meja paling tepi restoren itu. Berada di atas pinggir tasik. Fitri sudah mula senyum meleret. Kalau hendak digambarkan perasaannya ketika itu, sungguh tak tergambar. Oh, mungkin ada sedikit. Gambaran kelopak-kelopak bunga ros perlahan-lahan jatuh dari langit. Macam romantik.

"Assalamualaikum," Sapa Fitri.

"Wa'alaikumsalam," Balas "Dia"

[+] Wah, aku belum sampai dia dah orderkan air kegemaran aku. Memang betul bakal bini mithali ni. He he he.

Fitri duduk dan terus menghirup air tembikai laici di atas meja. Terasa lega bila kerongkong yang kering tadi dibasahi air yang segar.

"Erh..." Muka "Dia" tiba-tiba berubah.

"Kenapa?" Tanya Fitri.

"Itu bukan air awak?" Jawap "Dia".

"Abis tu?"

Fitri dah mula rasakan sesuatu yang buruk akan berlaku. Sungguhpun dia bukan seorang superhero yang mempunyai kuasa mengesan bahaya tetapi bila naluri lelakinya sudah berperasaan begitu, biasanya ianya betul.

"Assalamualaikum".

Suara lelaki dari belakang membuatkan Fitri rasa macam diserang strok. Menjawap pun tidak, menoleh pun tidak.

Kaku.

No comments:

Post a Comment