SELAMAT DATANG KE BLOG INI. SEMOGA ANDA TERHIBUR DENGAN PENULISAN SAYA INI.

21 July 2010

UJIAN TUHAN ( I I ) - DIPERTEMUKAN ATAS PERKENAN-NYA

Keadaan di Taman Siswa sangat huru-hara. Kenderaan ibubapa pelajar di parkir sesuka hati. Lagipun dia siapa yang mahu melarang hatta jaga sekalipun kerana keadaan tidak terkawal. Masing-masing hanya mahu melepaskan bebanan masing.

Alhamdulillah, penempatan sementara disediakan oleh pihak Taman Siswa untuk pelajar sementara pihak kampus utara memikirkan alternatif lain. Keadaan ini melegakan ramai ibubapa yang rata-ratanya tidak dapat meluang satu malam lagi di sana. Ketibaan beberapa buah bas dan 2 buah trak askar memegunkan semua. Pengumuman yang kedengaran membingkas semua untuk menghimpunkan segala macam keperluan pelajar ke dalam trak askar yang tersedia. Nampaknya bantuan Allah untuk hamba-Nya yang ingin menuntut ilmu didatangkan dalam bentuk kenderaan besar ini untuk mengharungi banjir.

Dalam keadaan hura-hara begitu, semangat bantu-membantu adalah sangat diperlukan. Yang muda tolong yang tua. Yang kuat tolong yang lemah dan tidak dilupakan juga yang wanita dibantu lelaki. Fitri yang sedari tadi khusyuk memunggah barang miliknya, tidak menyedari kehadiran seorang gadis kecil molek disebelahnya. Gadis itu termangu-mangu. Masakan tidak, trak yang setinggi itu, bagaimana dia mahu mengangkut barangan yang sebeban dengan kudrat kerdilnya ini.

"Mari saya bantu." Ujar Fitri yang tersenyum-senyum gelihati melihatkan telatah gadis itu.

"Terima kasih." Gadis itu tersenyum kelat selepas menyedari gelagatnya diperhatikan.

"Awak pergi naik bas dulu. Biar saya angkut semua naik atas trak. Awak ingat semua beg awak?"

"Erm..." Jawap si gadis. Dengan memeluk sebuah bantal berbentuk hati dan menggalas beg sandang, dia terus menaiki bas.

"Kalau jadi awek aku, pergh... Mau bangga aku dengan orang kampung!" kata Fitri dalam hati sambil tersengih-sengih syok sendiri. Usai mengangkut beg ke dalam trak, Fitri lantas mendapatkan ibu bapanya dan mengucup dahi keduanya memohon restu agar hajatnya untuk meraih segulung ijazah tercapai. Juga impian minornya, meraih cinta seorang wanita yang sudi menerima cintanya.

Tapi itu cuma impian kecil. Tidak tercapai pun tidak mengapa, pujuk hatinya.

No comments:

Post a Comment